Jdi na obsah Jdi na menu
 


To je mašina

29. 6. 2009
Při mých cestách za majiteli Steigerů jsem nabyl dojmu, že Steiger je opravdu impozatní stroj. Asi nejvíc ze všech mě, ale upoutal STX 375 QuadTrac, který jezdí nedaleko Hustopečí. Když se navíc naskytla možnost si tento traktor osobně vyzkoušet ani na chvíli jsem neváhal. Jak už jsem psal v jiném článku majitelem tohoto traktoru je společnost Agro Monet Moutnice obhospodařující s jeho pomocí téměř 3000 ha. Traktor jsem v druhé polovině července zastihl v plném nasazení při podmítce pole po ozimém ječmeni. Steiger podmítal se šestimetrovým radličkovým podmítačem Farmet Hurikán. Po krátkém nafocení traktoru při práci jsem co nejrychleji nastoupil do klimatizované kabiny, kde bylo velice příjemně, narozdíl od venku, kde pražilo slunce. Kabina je u tohoto traktoru v plné výbavě, s koženým sedadlem a kůží obšitým volantem a loketní opěrkou. Ačkoli traktor, žvlášťe pak přední část působí velmi mohutně, z kabiny je ale příkladný výhled. Zejména při pohledu doptředu působí kapota motoru až nečekaně malým dojmem. Rovněž sedadlo spolujezdce na kterém jsem chvíli seděl je velice pohodlné. Potom jsem, ale se svolením obsluhy převzal řízení. Při práci jsme nejčastěji jezdily na 8. převodový stupeň s otáčkami motoru pohybujícími lehce nad 1800 1/min a pracovní rychlostí 11 km/h. Vytížení motoru se pohybovalo do 70 %. Traktor by samozřejmě byl schopen táhnout stroj rychleji, ale podle přání obsluhy jsme jezdili záměrně pomaleji abychom dobře zpracovali stopy po četných přejezdech způsobených při sklizni, lisování a následném odvozu slámy.Traktor se rozjíždí na přednastavený 4. rychlostní stupeň. Při řazení na osmičku jsem používal funkci AutoSkip čož znamená, že převodovka řadí přes jeden převodový stupeň. Díky unikátní konstrukci pásového podvozku se při řízení traktor chová jako by měl kola. O nějakém smýkání pásů běžného u dvoupásové konstrukce zde nemůže být ani řeč. Podvozek velmi dobře kopíruje povrch, je tichý a i při přejezdu nerovností na souvratích řidič pociťuje pouze velmi malé vibrace. Jak je doufám patrné z přiložených fotografií je utužení půdy nepatrné. Kloubové řízení je přece jenom trochu odlišné od klasického a vyžaduje chviličku cviku. Řízení je dostatečně citlivé a jde přiměřeně lehce. Příjemně také překvapí na traktor této velikosti malý poloměr otáčení, díky němuž je možné se při další jízdě napojovat ihned vedle předchozí a není nutné pracovat záhonovým způsobem. Radličkový kypřič byl zapojen do spodních ramen TBZ a využíval dva vnější hydraulické okruhy. Jeden pro zvedání a druhý pro skládání do přepravní polohy. Nastavování pracovní hloubky se provádí pomocí vodících kol umístěných na rámu stroje. Zvláštností Stiegera je, že pro práci si řidič nastaví požadované otáčky ručním plynem. V připadě nutnosti zpomalení nebo na souvrati snižuje otáčky motoru stiskem plynového pedálu, který funguje jako decelerátor. Po chvilce zvyku je tento systém velice pohodlný. Po několika hodinách strávených za volantem Steigera musím konstatovat, že jde o pravý traktor vhodný pro těžké, dlouhé polní práce. Steiger je vybaven veškerou dostupnou technikou potřebnou pro práci a komfort v kabině je na prvotřídní úrovni. Pokud někdo z vás hledá provotřídní polní tahač myslím, že Steiger je tím pravým. Pavel Novák, AGRI CS a.s., 21.10.2004 převzato z těchto stránek, jako ukázka s čím se dnes pracuje na našich polích. Plnou pravdou je že tento stroj zde již nenaleznete. Používají se stále nové a tak tento nahradil nový Caterpillar. ed
 

Náhledy fotografií ze složky Case

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář